Aktualności

Nie daj się oszukać!

Data publikacji 12.03.2024

Zapewne nie ma już osoby, która by nie wiedziała, że oszuści wydzwaniają do mieszkańców naszego regionu i podając się za członków najbliższej rodziny, usiłują od nich wyłudzić często oszczędności całego życia. Coraz częściej przestępcy dzwonią również podając się za lekarza czy pracownika banku. By nie dać się oszukać trzeba zachować zdrowy rozsądek oraz znać mechanizm działania sprawców.

Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody i pojawiają się przypadki, kiedy to sprawcy przedstawiają się jako pracownicy banku, policjanci czy lekarze. Bardzo często zdarza się, że nieuczciwy rozmówca podczas prowadzonej konwersacji proponuje by zweryfikować jego tożsamość. Wówczas przestępca instruuje, by nie odkładając słuchawki wybrać na tarczy swojego telefonu numer 112. Z uwagi na już trwające połączenie nie przerwie to  rozmowy, jednak w słuchawce zapewne odezwie się  inna osoba i potwierdzi, że wcześniej rozmowę prowadził „policjant” czy „pracownik banku”. Równie często spotyka się, że przestępca każe uruchomić obsługę bankowości elektronicznej, wskazać do autoryzacji numer telefonu oszusta oraz przekazać mu login oraz hasło swojego konta.
Inną metodą sprawców jest nakłonienie osoby, która odebrała telefon do wypłaty swoich oszczędności i wykonaniu błyskawicznego przelewu na wskazany rachunek, bądź osobę. Wówczas w ciągu kilku sekund przestępca może wypłacić pieniące będąc np. na terenie Wielkiej Brytanii.
Kolejnym sposobem jest pokierowanie działaniami nestora by ten wypłacił pieniądze z banku, a następnie taksówką pojechał w ustalone miejsce, aby w śmietniku, na ławce, pod mostem, bądź innym „dziwnym” miejscu pozostawił oszczędności swojego życia. W tym przypadku senior nierzadko informowany jest, iż pomaga funkcjonariuszom i w tym właśnie miejscu dojdzie do zasadzki i ostatecznie zatrzymania przestępcy.     
Po fali zachorowań na Covid – 19 oszuści wcielają się również w rolę „lekarzy”, którzy dzwonią z informacja o ciężkiej chorobie bliskich informując przy tym o potrzebie przekazania środków pieniężnych na leczenie.   
Przypominamy i jeszcze raz apelujemy!
Policjanci, prokuratorzy, lekarze czy pracownicy banku NIGDY nie proszą o przekazywanie im, żadnych kwot pieniędzy! Gdy rozmówca w słuchawce telefonu usłyszy taką prośbę bądź propozycje powinien być pewny na 100%, że rozmawia z oszustem. W tym przypadku należy się rozłączyć poprzez naciśnięcie czerwonej słuchawki i albo skontaktować się z osobą najbliższą, na którą powołują się oszuści, albo w przypadku fałszywego bankowca, zalecany jest kontakt z placówką naszego banku.


Opr. MPK
Źródło KMP w Kielcach

 

Powrót na górę strony